måndag 5 oktober 2009

Show and Tell: tre saker att ta med till en öde ö

I oktober är det Erica som sköter fredagstemat och första ämnet ut är: 3 saker att ta med till en öde ö.

Ja, som ni ju vet så är det ju inte fredag utan söndag idag, men jag har ägnat hela helgen - jo, det är säkert ;) - åt att fundera på de där tre sakerna - det är ju supersvårt!

Jag utgår (som flera andra) att det naturligtvis är en härligt solig ö någonstans i tropikerna och så tänker jag nog att man inte får ta med sig sin familj.

Då tänker jag att jag behöver tändstickor/tändare för att kunna göra upp en eld (som jag sedan får anstränga mig för att alltid hålla brinnande). Elden är bra för att tillaga mat som jag tror att jag hittar/fiskar som jag kanske kan fånga på något vis, för att hålla sig varm på kvällarna (som säkert inte är så varma ens i tropiken) och för att skrämma bort vilda djur.

Eftersom jag inte uppskattar att bli uppäten av vare sig stora eller små djur måste jag nog också ha med mig en dunk myggmedel. Jag är en riktigt myggmagnet!

Och den sista saken får bli något nöjesrelaterat - Jane Austens samlade verk tröttnar jag nog inte på i första taget.

Fler bra ö-tips och fredagsbloggare finns här: Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Lena, Erica, Marie, Saltistjejen, Lia, Marina, Jennie, Anna, Maisoui, Ingabritt, Emma, Kristallena, Christel, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Norrsken och Stjärnfall, Taina, Sparkling, Marskatten, Sara, Lisa, Minerva, Bollebygdsbo, iamannika, Petchie, Ebba, Gerda-Thyra, Lotta, Lullun, Mamma J

6 kommentarer:

  1. Bra tolkning av temat :) Smart att välja både praktiska och nöjesrelaterade saker!

    Hoppas att du får en bra kommande vecka!
    (Jag ber även om ursäkt för att jag kommenterar så sent. Har varit en del annat i helgen :))

    MVH /Erica

    SvaraRadera
  2. Ovanligt att vara den första att kommentera ett fredagstema! Vi kvinnor är väldigt praktiska, de flesta av oss har valt kniv och tändstickor.
    Ha en jättebra vecka!

    SvaraRadera
  3. Myggnät är nog en bra sak!
    Böcker som man borde läsa men som aldrig blir av typ...
    Det var svårt att komma på, eller svårt att begränsa sig till 3 saker!
    Ha det bra. / Nilla

    SvaraRadera
  4. Myggmedel var himla bra. Jag hade inte en tanke på de små djuren (här har du en till som är myggmagnet).

    Kram

    SvaraRadera
  5. Erica - tack! Det blev ju inte så mycket "show" den här gången. Jag hade inga bilder som passade.

    Lena - ja, det är kanske en kvinnlig egenskap. Ha det bra du med!

    Nilla - det var onekligen lite klurig. Det får ju bli med glimten i ögat lite :)

    Maisoui - myggnät hade ju varit smart också! Kram!

    SvaraRadera
  6. Tre bra grejer! Tändstickor var ju smart! Så långt tänkte inte jag!

    SvaraRadera