måndag 9 november 2009

Sarahs nyckel

Om jag blev besviken på den förra skildringen av andra världskriget jag läste, så blev jag verkligen inte det på den här. Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay är både spännande och gripande - det var inte utan att jag grät en liten svätt.

Boken berättar två historier: den enda om den 10-åriga judiska flickan Sarah som gömmer sin lillebror i en garderob för att skydda honom när övriga familjen hämtas av den franska polisen i den beryktade hopsamlingen av judiska familjer VeldHiv 1942. Hon låser garderobsdörren eftersom hon är helt övertygad om att hon ska hon ska komma tillbaka om några timmar. Men när timmarna blir till dagar blir Sarah mer och mer förtvivlad.

Den andra historien handlar om en jornalist som inför 60-årsdagen av VeldHiv ska skriva en artikel om den "svarta dagen" i Frankrikes historia. Hon upptäcker Sarahs tragiska familjehistoria och när hon börjar efterforskningar för att skriva om det upptäcker hon hemligheter i sin egen familj ...

Bortsett från en del tramsiga utlägg om journalistens mans virilitet, så är det här väldigt bra läsning. Mitt flexkonto tog stryk under några dagar, då luncherna blev alltför långa och när jag lämnade vidare boken till min mamma höll hon på att komma för sent till jobbet i flera dagar. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar