måndag 14 februari 2011

Ge ditt barn 100 möjligheter

Jag handlade boken med den långa titeln Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två - om genusfällor och genuskrux i vardagen av Kristina Henkel och Marie Tomicic på Skolforum. Olika förlag hade monter bredvid oss och de gör framförallt fina barnböcker. De strävar efter att böckerna ska visa mångfald, olikhet och att de ska utmana traditionella könsroller.

Den här boken för föräldrar (och andra vuxna som har hand om barn) är en slags handbok för hur man undviker att cementera de traditionella könsollerna i sitt förhållningssätt till och uppfostran av sitt barn, men också hur man undviker att värdera allt barnet gör - att inte ordet "duktig" är det som behövs för att bekräfta barnet.
Boken är lätt att läsa och lätt att ta till sig - men det är inte så enkelt att genomföra i verklighet. Det är verkligen skrämmande hur lätt det är att falla i fällan (framförallt "duktighets"-fällan) även när man tror att man är medveten.
För mig är det verkligen befriande att författarna inte gör anspråk på att utplåna skillnader mellan pojkar och flickor. Jag är ingen extremt radikal jämställdshetsperson och har svårt för resonemang om helt könsneutrala namn och att utplåna han/hon som ord och ersätta dem med hen. Jag tror helt enkelt att det är vissa fundamentala skillnader och att det är viktigt att ha en könsidentitet. Men jag tror också att de är lika stor skillnad på människor i allmänhet som skillnader mellan just män och kvinnor.
Fokus i denna bok är på att inte begränsa ett barn bara för att det råkar vara en pojke eller en flicka och det gillar jag. Alla borde läsa!

2 kommentarer:

  1. Jag älskar den boken!
    Det handlar ju inte om det ena eller det andra utan om att alla barn ska få kunna få allt :)

    Jag och maken hade diskussionen om en rosa, ärvd mössa.
    - Åh, måste hon ha den? frågade jag när maken satt på den på dotterna.
    - Ja! Hon ska få ha alla färger! säger han.
    - Jo, men det har ju inte med rosa att göra utan att den är ful, konstaterade jag ;)

    Men absolut! Poängen är ju att alla barn ska få tillgång till alla lekar, leksaker, färger etc.

    SvaraRadera