onsdag 6 april 2011

På andra sidan solen

Jag inser att jag i den här bokutmaningen jag håller på med helt har glömt att nämna Maria Ernestam. Hon är en verkligt bra författare och jag har gillat alla hennes böcker. På andra sidan solen är den senaste i pocket och den är inget undantag.
Så här presenteras boken:

"Det är påsklov och Viola, hennes man Axel och deras två tonårsdöttrar reser ner till Skåne. Där har de fått låna ett hus, inte långt ifrån det hem där Axels mor vårdas. Vid besöken hos svärmodern lär Viola känna en gammal dam, Lea, som ger henne några noveller som hon har skrivit. De suggestiva berättelserna blir en tillflykt under de omtumlande dagarna i det ödsliga huset. Sedan Axel blev sjuk fyra år tidigare har han varit förändrad, och nu förvärras allt. Samtidigt som Viola börjar ana sanningen bakom novellerna, inser hon att hon faktiskt är rädd för sin man. Vem är han egentligen? Och älskar hon honom fortfarande?"

Boken är rikigt bra läsning! Vänskapen mellan de båda kvinnorna, tvivlet inför relationen med mannen och de små novellerna som är insprängda i boken blir en berättelse som jag bara ville läsa mer och mer av. Dessutom kombinerat med ett fantastiskt språk. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar