tisdag 18 oktober 2011

Niceville

Många har läst och hyllat Niceville av Kathryn Stockett och jag ansluter mig till hyllningskören. Det här var en riktigt bra bok!

Bokens handling utspelas i den amerikanska södern på 60-talet. Nyblivna journalisten Skeeter återvänder till sin hemstad efter sina universitetsstudier. Hon faller lätt in i gamla mönster och umgås med sina gamla vänner. Men det är mycket som händer i samhället vid den här tiden, inte minst när det gäller de svartas rättigheter i samhället. Skeeter börjar ifrågasätta saker som hon tidigare har tagit för givet och märker att hon inte delar alla sina vänners åsikter. Hon brinner av längtan att få skriva om något viktigare än den spalt med hushållstips hon skriver för lokaltidningen. Den skriver ju inte ens själv, utan får alla tips av sin väninnas svarta hemhjälp Aibileene.

Det är en idé från Aibileene som får Skeeter att starta ett kontroversiellt projekt. Hon vill samla in berättelser från svarta kvinnor som arbetar som hemhjälp i vita familjer. Dessa kvinnor lever mycket nära familjerna och uppfostrar i många fall barnen helt och hållet. Men de arbetar för minimilön, behandlas ofta illa och har inga möjligheter att påverka sin situation. Många arbetsgivare ser ner på sin hemhjälp och anser dem vara lägre stående - smutsiga till och med. Många hus är självklart utrustade med en separat toalett för hemhjälpen, så att familjens hygienutrymmen inte besudlas av en svart person. Att en svart person städar dem är däremot helt i sin ordning.

Med hjälp av Aibileene och hennes vän Minny, som också arbetar som hemhjälp, lyckas de övertala fler kvinnor att dela med sig av sina historier som de sedan sammanställer till en bok. Det är inte ofarligt i ett område där Ku Kux Klan är högaktivt. De tar alla en stor risk, även om namn och platser ändras för att ingen ska råka illa ut.

Det är berättelser om diskriminering och förnedring, men också om kärlek, hopp och framtidsdrömmar. Boken alternerar mellan Skeeters, Aibileenes och Minnys perspektiv. Det är ett grepp som funkar fint. Det blir aldrig tråkigt - jag ömsom gråter och ler. Jag gillar starka kvinnoporträtten och den historiska bakgrunden (som ju ligger skrämmande nära i tiden). En bok som "går rakt in i hjärtat", står det på baksidan. Jag håller med!

Nu är jag väldigt nyfiken på filmen.
Men läs först!

5 kommentarer:

  1. Meh! Sluta läsa alla böcker jag funderar på att välja till bokcirklen. :oP

    SvaraRadera
  2. Saltis - gör det!

    Chlott - är det mer än en? Du kan väl välja "Spill" så måste jag ta mig i kragen och läsa ut den ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, den här lånade jag hem men det var kö efter mig så jag hann inte läsa den... eftersom jag lånade flera böcker och alla hade kö. Jag ska låna den igen, eller så får jag väl köpa den. :-) Vill ju läsa den innan jag ser filmen.

    SvaraRadera
  4. Niceville fanns med i min läsecirkel i bokhandeln och jag hade turen att läsa den i slutet av sommaren, så jag behöll den. Nu står den i min bokhylla. Håller med dig om att det var en härlig läsupplevelse.

    Jag skrev min C-uppsats i engelska om "The corruption of slavery in Uncle Tom's Cabin" så jag har läst ganska mycket om slaveriet på 1800-talet, men inte så mycket om Rosa Parktiden. Filmen har ju också fått bra kritik, men som alltid är det ju bra att ha läst boken först. Jag väntar väl med den tills den kommer på DVD.
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Musikanta - visst var den! Spännande ämne i din C-uppsats. Jag hoppas på att komma iväg och se filmen på bio. Kram!

    SvaraRadera