tisdag 7 februari 2012

Hej bokkonsument: Västmanländskan

Via bloggbohemen hittade jag den här enkäten. Jag fyller i så klart.

Senast lästa: Det goda inom dig av Linda Olsson.
Senast köpta bok: De där fyra Novellix-novellerna.
Senast lånade bok: Mordbyn av Andrea Maria Schenkel.
Favoritbokhandel: Antikvariatet Läslustan i Lund.
Favoritbibliotek: Tja, jag går ju oftast till stadsbiblioteket här i stan, men jag är inte så förtjust i det egentligen.
Antal lånekort: 4
Använder som bokmärke: Papperslappar, kvitton, kuvert och ibland ett "riktigt" bokmärke om jag kan hitta något av alla fina jag fått.
Favoritfärg på bok: Åh, det spelar inte så stor roll.
Favoritmat/snack vid läsning: Smågodis.
Favoritdryck vid läsning: Te.
Favoritställe att läsa på: Soffan.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Sidan 65 i En komikers uppväxt av Jonas Gardell.
Den här boken köper jag till en förälder: Pappa får Håkan Nessers senaste och mamma får en tjock historisk roman.
Den här boken köper jag till min bästa vän: En Modesty Blaise-pocket.
Den här boken köper jag till en partner: Någon fantasy-tegelsten med titeln i guldbokstäver ;)
Favoritgenre:  Flera - deckare, familjekrönikor, historiska romaner.
Favoritformat: Pocket
Författarfavorit: Maria Ernestam, Erlend Loe, Arto Paasilinna, Kerstin Ekman (och många fler).
Den tjockaste bok jag läst: Vet inte säkert. 1000 sidor kanske.
Den tunnaste bok jag läst: Någon barnbok antar jag.
Favoritljud när du läser: Lite bakgrundssorl i cafémiljö, på tåg eller liknande.
Favorittidning: Filter, Språktidningen, YourLife (fast den finns inte längre), Family Living.
Prenumererar på: Språktidningen och Family Living.
Favoritbokblogg: Flera - mina bokbloggstips finns här.
Mitt bästa bokminne: Oj, vad svårt! Kanske ändå känslan av att gå in på mitt barndoms folkbibliotek och veta att det fanns nästan hur många olästa böcker som helst att upptäcka.
Senaste bokfyndet:  Jag har faktiskt inte köpt så många böcker på sistone ;)
Senaste impulsköpta bok: Också de där Novellix-böckerna.
En bra bok att ge bort: Sommarboken av Tove Jansson.
Bokgenre som jag undviker: Skräck.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger bort till någon jag känner eller skänker till Erikshjälpen.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Förut hade jag avancerade excel-dokument, men nu är det det nog via bloggen.
Så här sorterar jag min bokhylla: Skönlitteratur i bokstavsordning (när barnen inte "hjälpt" mig att sortera), facklitteratur i ämnesordning.
Nästa bok jag ska läsa: Jag ska välja en bok av en dansk författare till den nordiska läsutmaningen. Några tips?

3 kommentarer:

  1. Föreslår Peter Hoegs De måske egnede (De kanske lämpade) till din nordiska läsutmaning.

    SvaraRadera
  2. Jag är nyfiken på vad du tyckte om Linda Olssons bok. Folk verkar tycka lite olika där. Å andra sidan fick ju Bokbrus ett mindre trevligt svar av författaren när hon skrev lite mindre positivt om den.
    Jag ser att du nämnt Filter här. Kul!
    Ang. tips på danska böcker så har jag inte läst mycket danskt. Adler-Olsens böcker har jag visserligen läst och tyckte mycket om. Sen köpte jag Vi, de drunknande för länge sen utan att inse hur tjock den var. Men någon dag kanske...

    SvaraRadera
  3. Bloggbohemen - tack för tipset, men tyvärr kommer inte jag och Peter Hoeg så bra överens. Jag har försökt ...

    Cissi - då kommer det snart ett blogginlägg om den :)
    Vi, de drunknade är väldigt bra så du får lön för mödan om du orkar ta dig an den.
    Adler-Olsen var det u jag skulle kolla efter - tack för att du påminde mig!

    SvaraRadera