torsdag 23 februari 2012

Var är festen?

Den rubriken fanns på Tidningen Svensk bokhandels hemsida med anledning av bokrean. Det är inte utan att det är just så jag känner det (med lite sorg i hjärtat). Det var ju årets höjdpunkt förr. Bättre än julafton.
Men jag var inte ens i närheten av en bokhandel igår. Jag har bara fått en katalog - om man kan kalla det tunna bladet från Åhléns det. Och det var länge sedan jag förbeställde något.
Ändå älskar jag ju inte böcker mindre nu och visst är det roligt att fynda. Men jag har det bättre ställt nu och handlar de böcker jag vill ha när jag vill ha dem. Böcker kommer snabbare i pocket nu. Det är billigt att handla böcker på nätet. Det går att hitta nyutgivna böcker jättebilligt på ICA.
Jag kommer säkert att hitta något bokreabord innan rean är slut, men festen är nog över.

2 kommentarer:

  1. Visst är det med viss sorg som man inser att festen är över. Jag har inte heller varit på rean. Kanske blir det en vända förbi några reabord i helgen, men det lockar inte. Pocketrevolutionen och näthandlarna gör att rean inte känns lika intressant längre. I mitt fall hänger den avslagna känslan nog också ihop med lite bättre ekonomi och just i år även med återupptäckten av biblioteket. Det faktum att jag aldrig mer vill ha hur många hyllvärmare som helst att ta mig igenom är också en bidragande orsak.

    SvaraRadera
  2. Det verkar vara många som resonerar på samma sätt.

    SvaraRadera