fredag 9 juni 2017

Manglade dukar och vikta servetter

Rec.ex. från Historiska Media - tack!
I boken Manglade dukar och vikta servetter av Ewa Klingberg får huvudpersonen Felicia plötsligt en hel hyresfastighet att ta hand om efter en separation. Hon står först rådlös, men träffar sedan antikhandlaren Jonathan som ser stora möjligheter med hennes fastighet som en autentisk miljö för sina möbler. De inleder ett samarbete och Felicia känner snart att Jonathan intresserar henne på ett mer personligt plan också, men får otydliga signaler från honom.

Parallellt berättas en historia om en ung kvinna som arbetar som piga i ett välbemedlat hem i Karlskrona år 1851 och de båda historierna vävs samman med hjälp av en möbel.

Grundhistorien är rar och jag gillar att följa hur Felicia lär känna sina grannar och öppnar upp sig. Här finns en väldigt fin vänskapsrelation mellan Felicia och hennes äldre granne Anne-Marie. Det är roligt med beskrivningen av möbler och inredning och jag tycker om det parallella spåret med Nannys berättelse i dåtid. Jag är svag för berättelser som utspelas i både nutid och dåtid och här kompletterar de varandra väldigt fint.

Kärlekshistorien är däremot ganska tramsig. Det är för många förvecklingar och missförstånd mellan två vuxna människor för att det ska vara trovärdigt. Jag har dessutom lite svårt med att Felicia låter så många saker ”hända sig” när det plötsligt springer okända människor in och ut i lägenheten utan hennes kontroll. Felicias nya karriärsval förankras inte heller riktigt ordentligt hos läsaren.

Trots dessa små invändningar så är Manglade dukar och vikta servetter på det hela taget en charmig och varmhjärtad berättelse som ger läsaren en trivsam lässtund.

Jag har tidigare läst Stenhuggarens dotter av samma författare.

Manglade dukar och vikta servetter
Författare: Ewa Klingberg
Förlag: Historiska Media (2017)
ISBN: 9789175454719
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

5 kommentarer:

  1. gillade denna ❤️ alla förhållanden är tramsiga och fullt av missförstånd - mer konstigt att så lätt lämna sitt ex.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du läst boken och på det hela taget gillar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde jag absolut. Speciellt Felicia och Anne-Marie och Nannys historia :)

      Radera
  3. Så... det är lite av buskis över den? Det är ju bra om jag är förberedd när jag läser den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näää, inte sånt spring ut och in genom dörrar ;)

      Radera