torsdag 7 december 2017

Finska boktips

Med anledning av att Finland firar hundra år av självständighet idag vill jag tipsa om några finska bokfavoriter.

En av årets bästa läsupplevelser för mig var Kjell Westös senaste bok Den svavelgula himmel. Det är en riktig roman-roman som tar sin börjar på 60-talet. Det här är en roman om familj, klass och kön, om kärlek och vänskap, om drömmar och minnen. Den berättas i ett långsamt tempo med stor omsorg i karaktärsskildringarna och miljöer.

Westö är en favoritförfattare och det är väl värt att stifta bekantskap med hans författarskap. Hägring 38 är en annan av hans romaner som jag rekommenderar varmt.

En ny bekantskap för mig är författaren Tommi Kinnunen. Jag läste hans fina generationsroman Där vägarna möts i somras, men har glömt att blogga om den. Det har däremot min Kulturkollokollega Anna gjort på sin egen blogg, så titta gärna in där. Missa inte heller Annas intervju med honom som finns på Kulturkollo.

Uppföljaren Ljuset bakom ögonen ligger på vänt och jag hoppas att jag snart får tillfälle att läsa den.

Jag vill också ta tillfället här att puffa för böckerna av Maria Turtschaninoff. Hon bygger spännande, vackra och ibland skrämmande fantasyvärldar och skriver berättelse om systerskap och starka kvinnor. Riktigt, riktigt bra. Jag har läst Maresi och Naodel hittills och längtar efter att göra återbesök i författarens värld.

Sedan måste jag också får med Tove Jansson på ett hörn, även om hon är en författare som inte behöver mer presentation. Min absoluta favorit av hennes böcker är för alltid Sommarboken.

Flera finska tips finns här i en sammanställning som gjorde i Nordisk läsutmaning 2012.

10 kommentarer:

  1. Där vägarna möts av Kinnunen är verkligen en riktigt bra bok! Tyckte så mycket om att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var fin. Har du läst uppföljaren?

      Radera
    2. Ja, men jag var inte riktigt lika förtjust i den tyvärr. Men, Kinnunen är definitivt en författare jag ser fram emot att läsa mer av!

      Radera
    3. Har också hört att den inte var lika bra, men jag kommer nog läsa den ändå.

      Radera
  2. nähä!! ingen bra böcker du tipsar. ingen för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir kanske tips som passar dig bättre nästa gång :)

      Radera
  3. Jag skäms över att jag som är halvfinska inte har läst några finska böcker. Någon enstaka har jag läst men jag minns inte vad de heter.

    Hur är det med dig mår du bra, Jag är utskriven från sjukhuset efter att ha legat där i två veckor o kom in akut med ambulans. Det är ju mun rygg som stökar igen o gör att jag får smärtskov.

    Kramis från POckethexan själv som önskar god jul o undrar om du sett min bokjulkalender som jag o min make har skrivit på mina olika sidor. Han fick göra det när jag låg på sjukhuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många böcker och inte tillräckligt med tid. Svårt att hinna med allt.

      Härligt att du har fått komma hem igen - hoppas att du mår lite bättre nu.
      Ja, jag har sett kalendern på FB och kommenterade att maken gjorde ett bra jobb som din vikarie :)

      En riktigt god jul till er båda!

      Radera