lördag 23 december 2017

Julkalenderbloggstafett 2017: lucka 23



I går fick ni ett boktips hos Bokparadiset och nu har det blivit min tur att tipsa om en bok i den julkalenderbloggstafett som Sofies bokblogg ordnar. Temat för i år är "bäst i bokhyllan" och det är ju inget lätt uppdrag. Det finns så många bra böcker i min hylla, men valet föll på en modern klassiker.

Jag pratar om Händelser vid vatten av Kerstin Ekman - en bok som jag ständigt återkommer till och som alltid finns med bland toppkandidaterna när någon ber mig att nämna min favoritbok.



Den klassas ofta rakt av som en deckare, men det är att göra den orätt. Det är en vacker, spännande, välskriven bok med oändligt många läsnivåer - som man inte alltid upptäcker vid första läsningen. Rekommenderas varmt!

Imorgon - på självaste julafton - är det Snowglitter som öppnar den sista luckan.

10 kommentarer:

  1. jag får ge Ekman en ny chans, god läsjul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är hon värd!
      God läsjul till dig också!

      Radera
  2. Skue jag ha en topptiolista skulle Händelser vid vatten hamna där. Jag läste den inte alls som en deckare utan som en bra bok, och sen när jag lärt mig vad genrer var, som genreöverskridande.
    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid på min tio-i-topp också. Nej, jag läste den inte heller som deckare första gången, men ser att den ofta omnämns som en sådan.

      Radera
  3. håller fullständigt med dig. Händelser vid vatten är ingen vanlig deckare. jag gillar Kerstin Ekmans förhållande till naturen och hennes sätt att hantera språket. God Jul!

    SvaraRadera
  4. Jag har flera av Ekmans böcker olästa. Den där borde jag nog läsa om, kommer inte ihåg den alls! God jul!

    SvaraRadera
  5. Verkar spännande, tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera