tisdag 12 juni 2018

PS. Jag gillar dig fortfarande

Rec.ex. från Lavender Lit - tack!



















PS. Jag gillar dig fortfarande av Jenny Han är den andra delen i serien om den 16-åriga Lara Jean som försöker hitta en väg i den den djungel som kärlek och dejting kan vara i high school.
Jag har läst och bloggat om första delen Till alla killar jag har gillat tidigare och som alltid är det svårt att skriva om del två i en serie utan att avslöja hur del ett slutade. Så jag får helt enkelt uppmana de som har del ett oläst och som inte vill veta något om handlingen att sluta läsa nu.

När boken tar sin början hittar Lara Jean och Peter tillbaka till varandra och börjar dejta på vanligt sätt efter den lite ovanliga start deras relation fick i förra boken. Just som det ser ut att ordna sig för dem börjar ett intimt filmklipp av dem spridas på skolan och Lara Jean blir förkrossad. Ryktesspridningen och "slut-shamingen" eskalerar och sliter på Lara Jeans förhållande till Peter. Hon är dessutom inte alls glad över att Peter fortfarande umgås så mycket med sin förra flickvän och ställer upp för henne i tid och otid. När ännu en mottagare av ett av Lara Jeans ofrivilligt skickade kärleksbrev ger sig till känna, utsätts deras relation för ännu fler slitningar.

Jag gillar den här serien och jag gillar Lara Jean som huvudperson. Hon känns trovärdigt som tonåring där hon ömsom är osäker och ömsom har massor av skinn på näsan. Men det är inte Lara Jeans kärleksliv som jag tycker är det stora behållningen i den här bokserien. Det som fångar mig är sättet författaren beskriver Lara Jeans familj på  - och inte minst relationen mellan henne och hennes två systrar. Dynamiken mellan systrarna är jättefin och familjen beskrivs också med så mycket kärlek. Saknaden efter den döda mamman är alltid närvarande och familjen gör vad de kan för att hålla minnet av henne levande och för att bevara de koreanska traditioner hon ville föra vidare till sina döttrar. Det är skildrat med stor värme.
Jag ser fram emot att få läsa den avslutande delen i serien Nu och för alltid, Lara Jean som utkommer i oktober.


PS. Jag gillar dig fortfarande
Författare: Jenny Han
Förlag: Lavender Lit (2018)
ISBN: 9789187879401
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar