fredag 12 april 2019

Allt jag fått lära mig


Allt jag fått lära mig är Tara Westovers egna berättelse om sin uppväxt i Idaho med starkt religiösa föräldrar och en far som misstro både utbildningsväsendet och läkare. Barnen blir hemskolade och om de blir sjuka eller skadade behandlas de av mamman som gör sina egna örtdekokter.

Tara längtar mer än något annat efter att få gå i skola, men pappan vill att hon ska arbeta i familjeföretaget som är ett skrotupplag. Där arbetar de under galet farliga förhållande helt utan skyddsutrustning och utelämnade till faderns nyckfulla humör.
I familjen förekommer också mycket våld och Tara blir hårt ansatt av sin äldre bror - och vissa gånger utsatt för regelrätt misshandel. Både i förhållande till fadern och brodern är Tara i underläge. Hon både beundrar dem och fasar för dem. Hon har svårt att få sina egna känslor för vad som är rätt och fel att gå ihop med den stränga uppfostran hon fått, mormonkyrkans lära och faderns absoluta auktoritet.

Vid 16-års ålder lyckas hon på egen hand studera inför högskoleprovet och få så bra betyg att hon kan börja på college. Det blir början till den oundvikliga brytningen med föräldrarna som hon till slut tvingas acceptera för att kunna vara sann mot sig själv.

Boken är bitvis riktigt otäck - både i delar som beskriver den fysiska misshandeln, men också hur fadern och brodern, som uppenbarligen båda är psykiskt sjuka, manipulerar och styr de andra familjemedlemmarna. Berättelsen är också oerhört sorglig i skildringarna av relationen till föräldrarna och syskonen och kanske framförallt i relationen till mamman som ser och troligen förstår hur illa det är, men som blint alltid tar sin makes parti.

Boken är oerhört gripande och det är svårt att ta in hur mycket mod och disciplin det måste ha krävts av författaren för att komma dit där hon är idag. Oj, vilken knock out denna bok var! Jag är imponerad och fullständigt utmattad efter avslutad läsning.

Allt jag fått lära mig
Författare: Tara Westover
Förlag: Natur & Kultur (2019)
ISBN: 9789127150898
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar: