fredag 11 oktober 2019

Oktoberkortis 11: Ishavspiraterna



Titel och författare: Ishavspiraterna av Frida Nilsson

Varför läste jag den? Min son och jag valde den som högläsningsbok i sommar.

Vad handlar den om? Siris lillasyster Miki blir bortrövad av den otäcka piraten Vithuvud som fångar barn och tvingar dem att hacka efter diamanter i en mörk gruva. Ingen av de vuxna på ön där hon bor vågar strida mot ishavspiraterna, men Siri bestämmer sig för att hämta hem sin syster till varje pris och ger sig iväg på en farlig resa.

Vad tyckte jag? Både jag och min 8-åring tyckte väldigt mycket om den här boken och det är alltid extra roligt att hitta böcker som jag som vuxen längtar efter att läsa lika mycket som barnen. Den här berättelsen är både spännande och sorglig, men innehåller också stort mod, fin vänskap och stark kärlek. Den kalla och karga miljön på de olika öarna Siri besöker beskrivs på ett magiskt fint sätt och Siri är en mycket modig, men också mänsklig hjälte som är lätt att ta till sitt hjärta. Rekommenderas!

Ett inlägg i serien #oktoberkortisar som är ett försöka att banta ner högen av lästa men obloggade böcker.

Ishavspiraterna
Författare: Frida Nilsson
Förlag: Natur och kultur (2015)
ISBN: 9789127136854
Finns t.ex. hos Bokus, Adlibris eller i din lokala bokhandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar