lördag 2 december 2023

Just nu i december

 Det är den första lördagen i månaden och innebär en "just nu"-enkät här på bloggen. Den är ett arv från forna Kulturkollo och alla som vill är välkomna att svara på frågorna på sin blogg eller Instagramkonto. Du hittar svar på frågorna också hos mina fd. Kulturkollo-kollegor Och dagarna går och Enligt O.

Just nu läser jag ”Ett delikat mörker” av Christoffer Holst. Det är min andra julbok för i år för nu är det dags att frossa i dem! Jag fick en Novellix-adventskalender av min snälla man så jag läser också mina första noveller ur den.

Just nu lyssnar jag på en del julmusik såklart. Svårt att undvika så här års. Bäst gillar jag när dottern övar luciasångerna.

Just nu tittar jag på en australiensisk serie på SVTPlay efter tips av Enligt O. ”Love child” utspelas 60-talet på ett hem för ogifta mödrar dit de skickas för att dölja sina graviditeter och för att adoptera bort sina barn. En jättefin serie.

Just nu längtar jag som så många andra efter julledigheten.

Just nu njuter jag av första adventshelgen som är min favoritdel av julen. Adventsljusen är uppe och det vankas pepparkaksbak och julmarknad på Kulturen här i Lund.

10 kommentarer:

  1. Min plan är pepparkaksbak idag också. Måste nog kolla in Love Child

    SvaraRadera
  2. Adventsljus ska sättas upp i dag 🙂 Jag funderade på Christoffer Holsts bok som julbok, men jag har ju inte läst första delen så den får vänta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller läst första delen ännu, men är lite sugen på serien.

      Radera
    2. De är väldigt snabblästa, så ni hinner klämma båda!

      Radera
    3. Jag brukar hålla på traditionerna och sätta upp dem dagen innan första advent, så att jag kan tända dem på adventsmorgonen, men i år åkte de upp redan på onsdagen.

      Radera
  3. Hittar inte adventsljusstaken, eller ja, hittar en av dem med blockljus, men inte den där de nya ljusen jag köpt passar. Snurrigt värre!

    SvaraRadera
  4. Tänk att man går genom livet och längtar efter ledigheterna. Lite knäppt ändå.

    SvaraRadera