onsdag 9 mars 2011

Flickan under jorden

Norpade åt mig en deckare i pockethyllan på ICA och kunde inte låta bli att läsa den fast jag hade en annan bok på gång. Jag hade läst om den hos Bokbabbel och den verkade mysig - om man nu får säga så om en deckare om ond, bråd död.

Flickan under jorden av Elly Griffiths utspelas i Norfolk i England. När polisen hittar människoben i de historiska saltängarna kallar de in arkeologen och benexperten Ruth Galloway. Polisen tror att benen kan vara kvarlevorna av en flicka som försvann för tio år sedan, men när Ruth undersöker benen visar det sig att benen är mer än tusen år gamla.

När ännu en flicka försvinner tar utredningen ny fart och blir riktigt spännande mot en bakgrund av arkeologi, referenser till rituella offer, järnåldersmytologi och det karga landskapet. Jag gillar det!

Tyvärr blir det lite tröttsamt med de ständiga upprepningarna om Ruths knubbighet och referenser till hennes status som singel (som då är direkt är orsakad av knubbigheten) trots att hon ju "egentligen är ganska söt". Onödigt.

Boken är den första i en serie om Ruth Galloway. Jag kommer säkert att läsa fler.

2 kommentarer:

  1. Den lät bra. Men trist med referensen till hennes utseende hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Ja, den var bra. Det är bara så trist med de där klichéerna.

    SvaraRadera