torsdag 19 maj 2011

Ögat över månskäran

Ögat över månskäran av Libba Bray är en ungdomsroman som utspelas på en flickskola i det viktorianska England. Gemma ha växt upp i Indien, men när hennes mamma dör på ett dramatiskt sätt blir hon skickad till England och internatskolan Spence. Där uppfostras flickorna till fina och belevade kvinnor vars enda önskan bör vara att gifta sig bra. Men Gemma är inte som andra flickor.

Ögat över månskäran är en blinkning åt den gotiska romanen med "mystiska skuggor i mörkret, dolda nattliga möten, magiska systraskap och skrämmande övernaturliga krafter". Jag blir dock inte riktigt klok på den här boken. De "övernaturliga krafterna" behöver väl inte nödvändigtvis förklaras, men det hade varit bra med lite logik i alla fall. Det blir tyvärr aldrig riktigt spännande ...

4 kommentarer:

  1. Inget du rekommenderar då? Jag har ju varit lite nyfiken på denna boken......

    SvaraRadera
  2. Ge den en chans. Det kan ju vara en fråga om dålig timing också. Ibland får jag känslan av att en bok kan vara bra men inte just nu, om du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  3. Jo jag förstår precis och jag vet inte varför just den här boken gör mig så nyfiken. Något magiskt med omslaget kanske ;) Men det får väl ligga och mogna lite i bakhuvudet.....det finns väl en del 2 också.........

    SvaraRadera
  4. Jag har inte hört om en del två, men det är möjligt. Jag tycker du ska läsa dem om den känns lockande.

    SvaraRadera