fredag 20 januari 2012

Bokutmaning?

Det är många bokbloggare som startar och/eller deltar i olika bokutmaningar just nu. Det är ju inte utan att man blir lite sugen. Men vad ska man välja?

Många  - t.ex. Flickan och böckerna - satsar på att ta tag i sina hyllvärmare (ibland kombinerat med köpstopp).

En hel del bokbloggare hänger på Enligt O:s boktolva.

Annika satsar på omläsning under 2012.

Själv deltar jag ju redan i den nordiska läsutmaningen hos Dantes bibliotek.

Men kanske något mer?

När jag tänker på saken så skulle nog den största bokrelaterade utmaningen vara att städa och rensa i min bokhylla. Böckerna står intryckta i dubbla rader. Barnen har stökat till den rejält på sistone. Den lille kryper fram och river ut alla böcker i hans höjd. Den stora använder böckerna som rekvisita i allehanda lekar. De kommer inte alltid tillbaka in i hyllan på samma ställe. Den forna bokstavsordningen är ett minne blott.

Jag funderar också allvarligt på att göra slag i saken och rensa ur stora delar av min gamla kurslitteratur. Vissa titlar är kul att ha kvar, men de flesta har bara stått där och samlat damm och ingen har ens bläddrat i dem sedan mitten på 90-talet.

Å andra sidan: A good book on your shelf is a friend that turns its back on you and remains a friend. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar