söndag 29 januari 2012

Dead Reckoning

Dead Reckoning är den elfte delen i Sookie Stackhouse-serien av Charlaine Harris. Som vanligt dras Sookie in i absurda händelser med en rad övernaturliga varelser. Vampyrer, varulvar, hamnskiftare, häxor och feer är numera vardagsmat för henne. Det är dock inte de stillsammaste av vänner och dessutom har hon också gjort sig ovän med en hel del läskiga typer.

Jag vet inte om det är någon idé att jag ger mig in i någon beskrivning av handlingen för i vanlig ordning är det ganska stökigt med flera trådar som löper parallellt och, i vanlig ordning, är det våldsamt och blodigt. En våldsam uppgörelse i vampyrvärlden, en attack mot baren som hennes vän Sam äger och där Sookie jobbar, feer med dolda motiv - hur beskriver man det?

Men den här gången är jag lite besviken. Jag saknar lite av humorn som brukar lyfta de här böckerna. Det är också förvånansvärt lite sex för att vara en Sookie Stackhouse-bok ;)
Kanske är detta en mellanbok? Kanske har Charlaine Harris skrivit en bok för mycket i den här serien (fast det ska bli två till tror jag)? Kanske har jag tröttnat?

Underhållning för stunden var det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar