lördag 7 april 2012

Arseniktornet

Jag är sen med mitt inlägg i den nordiska läsutmaningen hos Dantes bibliotek. Det borde ha bloggats sista mars eller första april. Mellan jobbresor och sjukdom har det varken funnits tid eller ork. Men bättre sent än aldrig ...
I mars var Norge på tur och jag valde Arseniktornet av Anne B. Ragde. Den hade nästan passat förra månaden också eftersom den nästan helt utspelas i Danmark. Boken inleds dock i Norge. Therese får ett telefonsamtal av sin mamma:
"Mamma är död."
Och sedan skrattade hon. Länge. Ett högt, grovt skratt med mycket tryck i.
"Är mormor död?
"Ja! Är det inte fantastiskt?"

Denna kanske lite udda upptakt till boken får delvis sin förklaring när Therese och hennes mamma Ruby åker till Köpenhamn för att vara med på mormoderns - Amelies - begravning och för att reda ut hennes dödsbo.

Amelie var en gång i tiden en lovande varitédansös. Ända tills hon blev gravid och blev tvungen att lämna teatern och gifta sig med porslinsmålaren Mogens. Det blir snart tydligt att bitterheten över den förlorade karriären satte sina spår hos Amelie och att hon på många sätt tog ut den bitterheten på sina barn.
Therese har däremot goda minnen av sin mormor, som var exotisk och spännande i hennes ögon. Nu när hon är vuxen börjar hon förstå att det finns fler sidor hos hennes mormor som hon tidigare inte haft någon aning om.

Boken är skickligt berättad och byter perspektiv mellan de olika personerna i boken. Berättelsen är kryddad med miljöer ur den dekadenta mellankrigstiden och senare den nazityska ockupationen i Danmark.
Jag tycker synd om Amelie. Jag tycker illa om Amelie.
Jag lider med Ruby och hennes bror. Jag tycker att de uppför sig fruktansvärt illa som vuxna.
Jag tycker om Mogens. Jag tycker mycket synd om  Mogens.
Jag läser gärna barnet Thereses beskrivningar av sin mormor. Jag sörjer lite att hon förlorar vissa delar av minnet av sin mormor, men gläds åt att hon vinner andra delar som gör att hon lär känna henne bättre.

Det är något med hela stämningen i boken som jag tycker mycket om.

Av Anne B. Ragde har jag har tidigare läst och bloggat om Berlinerpopplarna, Eremitkräftorna och Vila på gröna ängar.

Andra bloggade böcker av norska författare:
Alberte av Cora Sandel
Mirakel av Renate Nedregård
Fladdermusmannen av Jo Nesbö
Volvo lastvagnar av Elend Loe

2 kommentarer:

  1. Den här lät ju bra. Jag ser förresten att jag har Berlinerpopplarna i min nyfiken-på lista :)

    SvaraRadera
  2. Den måste du absolut läsa - ja, eller hela serien.

    SvaraRadera