torsdag 26 april 2012

Fjäril i koppel


Fjäril i koppel är Zinat Pirzadehs delvis självbiografiska skildring av sin uppväxt i Iran. Huvudpersonen kallas Shirin, den enda dottern bland fem syskon. Shirin är äventyrslysten och njuter av sitt relativt fria liv som barn. När hon blir äldre blir hon hårdare hållen och efter revolutionen blir tillvaron mer och mer begränsad. Hon gifts bort mot sin vilja och får en dotter. Så småningom tar tankarna om att fly form i hennes huvud. Hon måste göra det för sin dotterns skull.
Zinat Pirzadehs kom så småningom till Sverige - det vet väl de flesta. Jag har i alla fall läst flera artiklar om henne och ett tag var hon omtalad som Tomas di Levas flickvän.

Hennes historia är onekligen spännande, men tyvärr gör boken den inte riktigt rättvisa. Det är något med författarens sätt att berätta som är distanserat och det gör att jag inte riktigt känner med huvudpersonen. Jag upplever också det hela som ganska ostrukturerat. Kanske är det inte så lätt att beskriva alla släktingar och familjemedlemmar. Det blir ganska förvirrat och det är långt ifrån alla "instick" om familjemedlemmar bidrar till berättelsen.

Jag är lite besviken. Här fanns alla grunder för en färgstark berättelse om en stark kvinna. Jag hoppades på mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar