tisdag 23 april 2013

Hur mycket världslitteratur läser du?

Världsbokdagen som sagt. Men hur mycket "värdslitteratur" läser man egentligen? Jag läser mest svensk litteratur och därefter med från engelskspråkiga länder. Som så många andra.

Men tack vare läsutmaningar som "nordisk läsutmaning" och "läsa jorden runt" har jag fått upp ögonen för lite annan litteratur. Här finns några av de länder jag "besökt":

Afghanistan
Australien
Bangladesh
Colomiba
Danmark
Dominikanska republiken
Egypten
Etiopien
Finland
Frankrike
Färöarna
Grekland
Grönland
Holland/Nederländerna
Indien
Irak
Iran
Island
Italien
Japan
Kina
Kongo
Kuba
Latinamerika
Libanon
Mexico
Nigeria
Norge
Palestina
Persien
Peru
Portugal
Ryssland
Saudiarabien
Spanien
Sydafrika
Turkiet
Tyskland
Vietnam
Åland

3 kommentarer:

  1. Imponerad! Jag är väldigt anglofil i min inriktning, läser till och med ganska sparsmakat med svenskt. Men nu väcktes ändå tävlingsmänniskan i mig så jag ska ändå räkna och se hur många länder jag kommer fram till att jag läst något från :)

    SvaraRadera
  2. 24 blev det! Utspritt på 24 år.. Men totalt sett så utgör nog böcker från England/USA/Sverige ca 85% av det jag läser. Funderar på om jag har lite dåligt samvete över det, men...nä ;)

    SvaraRadera