måndag 5 maj 2014

Barnbokstema: Kapitelböcker

Jag kom av mig lite med barnbokstemat som jag tänkte haka på förra veckan, men jag kör ett efterskottsinlägg om två böcker som jag har fått av Idus förlag.

Fru Alms magiska resebyrå av AnnaKarin Rosengren handlar om Hilma som tillbringar sommaren hos sin mormor och morfar när hennes föräldrar är i Italien. Hilma trivs bra hos sina morföräldrar, men har det lite långsamt ibland. Det ändras när hon lär känna fru Alm, som tar med henne på spännande tidsresor som ger henne möjlighet att träffa sin mamma, sin mormor och sin mormorsmor när de var i samma ålder som Hilma.
Men det finns ett hot mot Fru Alm som kan sätta stopp för tidsresorna och Hilma måste hitta ett sätt att rädda henne.

Det här är en trivsam och fin historia som innehåller mycket sommarkänsla. Jag tycker att den påminner om något annat jag har läst, men kan inte komma på vad. Kanske är det bara stämningen. Boken rekommenderas för egen läsning till barn 9-12 år, men det fungerar nog fint som högläsning för yngre barn som klarar att lyssna på lite längre böcker med lite bildstöd.



Fru Alms magiska resebyrå
Författare: Annakarin Rosengren
Förlag: Idus (2014)
ISBN: 9789175770222
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris




I Bella och broder Superstar av Sanna Juhlin (illustrationer av Erika Palovaara) får tioåriga Bella plötsligt en storebror. Det är inte vilken storebror som helst, utan det är Black Star - sångaren i ett mycket populärt rockband.


Bella är överlycklig, men det blir inte lätt för henne och Gabriel - som han egentligen heter - att lära känna varandra när hans fans och manager håller honom upptagen hela tiden.

Inte nog med att Bellas okända bror dyker upp, hennes pappa som bor i Norge med en ny familj och som nästa aldrig hör av sig, är plötsligt väldigt intresserad av att träffa både Bella och Gabriel.

Jag läste den högt för min snart 6-åriga dotter och hon hängde med riktigt bra, även om hon nog är lite för liten och inte riktigt förstod de lite svårare teman som till exempel skilsmässa, kändisskap och drogmissbruk som boken berör. Men hon tyckte att det var spännande och hon gillade illustrationerna.
Jag gillade den också. Idén med att få ett syskon som är en kändis är ett kul upplägg på en bok och jag tror den passar utmärkt att läsa själv om man är en sisådär 9-10 år


Bella och broder Superstar
Författare: Sanna Juhlin
Förlag: Idus (2014)
ISBN: 9789175770215
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris



Det är inlägget är inspirerat av Feministbibliotekets 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar