måndag 5 maj 2014

Barnbokstema: Ungdomsböcker

Ibland (ganska ofta) händer det att barnen använder min böcker som rekvisita i sina lekar och då kan man hitta böckerna på de mest märkliga ställen. Ett par böcker som dykt upp igen efter lång bortavaro är dessa två som jag fått som rec.ex. och det känns ju lite extra pinsamt att jag inte bloggar om dem förrän nu.

Men bättre sen är aldrig sägs det ju.

Lögnen på femte våningen av den belgiske författaren Do Van Ranst var det så länge sedan jag läste att jag var tvungen att kolla förlagets presentation för att komma ihåg vad den handlade om:

"Lögnen på femte våningen handlar om Jeff som bor i ett höghus i förorten tillsammans med sin mamma, hennes pojkvän och sin utvecklingsstörda storasyster Iene. Sin pappa har han aldrig träffat och hemma är det strängt förbjudet att prata om honom. Men Jeff har själv listat ut att pappan måste ha blivit knivskuren till döds. Varför skulle det annars finnas en ingrodd fläck på vardagsrumsmattan som ser ut som blod? Och det är naturligtvis mamman själv som är mördaren, det är Jeff övertygad om.

I samma hus bor Jeffs vän Süleyman som Jeff kan prata om allt med men konflikterna står tätt både inom familjen och med vännen. Vad är det egentligen Süleyman sysslar med? Hur ska Jeff kunna hindra mammas pojkvän från att skicka bort Iene till ett hem för utvecklingsstörda och är pappan verkligen död?"

Det här är en ganska obehaglig historia och Jeff är inte en helt sympatisk person. Han har svårt att acceptera att mamman har träffat en ny man. Han älskar dock sin syster och gör allt för att skydda henne. Boken är berättad helt ur Jeffs perspektiv och jag tycker nog att författaren skriver en trovärdig 13-åring som tampas med olika svårigheter i vardagen.

På originalspråk så betyder titeln mammor är farliga med knivar, och det är väl en mycket mer lockande titel. För hur är det nu egentligen - har mamman knivmördat sin man, eller ...


Lögnen på femte våningen
Författare: Do Van Ranst
Förlag: Turbine/Massolit (2013)
ISBN: 9789174431070
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris



Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck klassas ofta som ungdomsbok, men jag tycker inte att det är helt rättvist eftersom den etiketten tyvärr gör att många läsare inte kommer att hitta till boken. Bra barn- och ungdomslitteratur är ofta bra allåldersböcker - punkt!

I den här boken får vi träffa Jens och Hanna. De är i helt olika faser i livet och borde verkligen inte falla för varandra. Men det gör de ändå, trots att de gör sitt bästa för att kämpa emot, och trots att livet sätter käppar i hjulet för dem.

Det här är en bok att sluka. Språket flyter lätt och berättelsen flyger fram. Om jag har förstått det rätt har författarna skrivit var sin karaktär och alltså vartannat kapitel. Det är ett smart drag för Jens och Hanna har var sitt språk och sitt eget uttryck. En bok om kärlek och relationer mitt i vardagen. Om känslor som inte funnit rätt tid och rätt plats.

Trevlig läsning och en bok som är lätt att tycka om. Jag hade ett lite småfåningt leende på läpparna och en bra känsla i kroppen när jag hade läst sista sidan.



Vi måste sluta ses på det här sättet
Författare: Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck
Förlag: Gilla Böcker (2013)
ISBN: 9789186634421



Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Det är inlägget är inspirerat av Feministbibliotekets
barnboksvecka

2 kommentarer: