fredag 3 oktober 2014

Boktips för Världens barn

Feelgoodbibliotekarien uppmanar bokbloggsvärlden att boktipsa till förmån för Världens barn.


Självklart tänkte jag, men nu när jag sitter här är det ju inte så där väldans lätt att komma på något boktips på temat "världens barn" och barns utsatthet.

Men så kom jag på att jag kunde tipsa om ett par böcker som jag läste när jag var yngre som handlar om barns utsatthet vid krig (andra världskriget i det här fallet) - utan att förringa att det i verkligheten barn som har haft och har det mycket, mycket värre än det som berättas i de här böckerna. Just dessa böcker utspelas inte i något u-land och barnen har det förhållandevis bra kan man tycka, men i bakgrunden finns ändå ett krig och allt det drar med sig. Berättelsen om alla andra barn som hade det ännu värre ekar i bakgrunden. Alla de saker som inget barn någonsin ska behöva uppleva.


Det första tipset är Annika Thors strålande bra bokserie som börjar med boken En ö i havet, som handlar om systrarna Steffi och Nelli, som tolv och åtta år gamla, skickas till Sverige för att undkomma judeförföljelserna i Österrike.
Starkt och mycket väl berättat om att bryta upp från sin familj om att aldrig känna sig hemma.














Det andra tipset är en av mina absoluta favoritböcker: God natt mister Tom av Michelle Magorian. Jag läste om den och bloggade om den för inte så länge sedan. Har du inte läst den så är den ett absolut måste!










Gillade du boktipsen? Då kanske du också vill ge en gåva till Världens barn!

#världens barn  #boblmaf 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar