söndag 21 juni 2015

Deras ryggar luktade så gott

Jag brukar inte läsa serieromaner , men både titel och omslag på Åsa Grennvalls bok Deras ryggar luktade så gott var mycket lockande.

Det riktigt skär i hjärtat när jag ser bilden på barnet mellan föräldrarnas bortvända ryggar. Den sammanfattar stämningen i boken mycket bra. Det är en berättelse om en föräldrauppgörelse där vikten av blodsband ifrågasätts. Det är en berättelse om vad som händer med ett barn som får mat, kläder och tak över huvudet, men aldrig ett varmt ord eller en kram av sina föräldrar. Det är en berättelse om ett barn som lämnas att ta alltför mycket ansvar för sig själv i alldeles för tidig ålder.

En läsning som berör mig mycket starkt och som jag kommer att bära med mig länge.

Jag kryssade "With a child on the cover" på min sommarbingobricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar