onsdag 8 februari 2017

Rikitikitavi

Den här månaden läser vi Rikitikitavi av skådespelaren och artisten Rikard Wolff i min bokcirkel. Jag har lyssnat på den via Storytel och just den här boken tror jag lyfte väldigt mycket av just det.

Nu gillar jag Rikard Wolff till att börja med, så det är ju en bra förutsättning. Jag tycker om hans röst som är behaglig och intressant att lyssna på. Jag har också upptäckt i mina, fortfarande ganska begränsade, ljudbokserfarenheter att jag gillar författarupplästa böcker. Det ger lite extra till lyssningen, och ännu lite mer när det - som här - är en självbiografisk bok. Dessutom innehåller den här ljudboken flera av Rikard Wolffs sånger och dem gillar jag också.

Ja, som ni förstår har jag haft en bra upplevelse här och jag tyckte mycket om att få veta mer om Rikard Wolffs barndom, uppväxt och studietid på scenskolan. Om hans familj, om hans ständiga rädsla för att hemska saker skulle inträffa. Han berättar kärleksfullt om sina föräldrar och om sin bror. Han målar upp tydliga bilder av deras hus, av kläder de hade på sig och berättar lustiga, och vemodiga, anekdoter om sin uppväxt.

Naturligtvis finns här en hel del om identitet och sexualitet. Att växa upp och känna att man inte riktigt vet vem man är, att alltid vara lite udda, lite fel. Och sedan lyckan att hitta rätt och att våga få vara den man är. Rikard Wolff har varit politiskt aktiv för homosexuellas rättigheter och andra jämnställdhetsfrågor. Det visste jag inte, så det var intressant att läsa mer om. Naturligtvis berättar han också om den stora oron för "bögpesten" som uppstod när AIDS-viruset blev känt. Här finns igenkänning från Jonas Gardells böcker Torka aldrig tårar utan handskar.

En stor del av boken handlar om kärleken till teatern och drömmen och strävan efter att få stå på scen. Här nämns många kända namn, men alltid med respekt och ofta med värme. Skådespelaryrket är verkligen ingen dans på rosor, så det är ingen skönmålning utan troligtvis en rättvisande bild av hur svårt det är att lyckas i branschen och vilka omständigheter som gör att man till slut får en chans. Rikard Wolffs stora kärlek till musik får också stor plats och det hörs på hans röst att det är här han är som lyckligast.

Kärlek och längtan är ändå de ord som bäst sammanfattar boken. Längtan efter att stå på scenen, att lyckas, men också efter att få vara nära, efter att få älska och bli älskad, och längtan efter barn. Kärleken till teatern, till musiken och, störst av allt, till den där alldeles speciella människan!

Rekommenderas!

Rikitikitavi :en folkhemsberättelse
Författare: Rikard Wolff
Förlag: Bonnier Audio (2011)
ISBN: 9789173485159
Finns t.ex. på Bokus och Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag tokälskade den här boken. Lyssnade på Piaf för stämningen och älskade och grät med Wolff. Vet inte varför, men den här boken gick rakt in i hjärtat på mig.

    SvaraRadera