tisdag 9 maj 2017

Den lilla bokhandeln runt hörnet


Ibland, när man råkat läsa för många böcker om trasiga människor, sorgliga barndomsår och skrämmande verkligen är det skönt att pausa världen och sluka en riktigt mysig och lättsam feel good-bok. Många (jag också) har läst Jenny Colgans böcker om det lilla strandbageriet i Cornvall.

Nu flyttar hon det lättsamma myset till Skottland och en ambulerande bokhandel. Många ingredienser känns igen: ung kvinna som bryter upp från storstaden och börjat om på landet, hittar nya vänner, utstår umbärande men hittar förvånansvärt fort nytt (och lyckat!) försörjningssätt. Och blomstrar och upptäcker sitt sanna jag.

Kärleksintressen finns så klart (och en rättfram väninna att diskutera kärleksproblem med) och som så ofta slits huvudpersonen mellan två män (och en av dem självklart lite motvilligt för han är ju en bufflig typ från början). Förutom sexskildringarna - som är riktigt fåniga - så funkar den här boken utmärkt bra för mig just nu. Bokhandelsbussen är absolut ljuvlig och huvudpersonens kärlek till böcker gör henne omedelbart till en sympatisk person i mina ögon.

Den lilla bokhandeln runt hörnet är en perfekt liten mjuk filt att linda om sig när det blåser kallt ute.

Den lilla bokhandeln runt hörnet
Författare: Jenny Colgan
Förlag: Massolit (2017)
ISBN: 9789176793237
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. nån av dessa hämtade jag på biblioteket... undviker deppiga böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men jag väljer ju inte böcker i första hand för att de är deppiga, utan för att de har starka och gripande berättelser som jag inte skulle vilja vara utan. Men en blandning mellan lättsamma och tyngre böcker ger en bra balans.

      Radera