söndag 21 maj 2017

Inte för nära



Jag fick Inte för nära av Colleen Oakley i den första bokboxen som Lavenderlit skickade ut. Den fick ligga till sig lite, men när jag väl började så slukade jag den på två kvällar!

Jag blev nästan orimligt förtjust i karaktärerna i den här berättelsen och även om boken är en lättsam feel good roman, så kommer Jubilee, Eric och Aja. En annan viktig del av bokens charm är att stora delar av den utspelas på ett bibliotek och att det pratas mycket om böcker i den.

Huvudpersonen Jubilee har en mycket ovanlig allergi som gör att hon inte tål närkontakt med andra människor. Efter en dramatisk händelse i ungdomen har hon i stort sett helt isolerat sig. Men så dör hennes mamma och så måste hon skaffa ett jobb för att överleva. Några olika händelser leder till att hon får arbete på det lokala biblioteket. Det är där hon träffar Eric och hans adoptivson Aja. Förutom att han har svårt att nå fram till Aja, tampas Eric också med att försöka återupprätta relationen till sin tonårsdotter som helt slutat prata med honom.

Ja, upplägget är ganska klart. Eric och Jubilee lär känna varandra och hjälper varandra. De blir vänner och (såklart!) uppstår andra känslor. Men det verkar osannolikt att det skulle finnas en framtid för dem ...

Den här boken är så rar att jag köper den rakt av. Det finns många trevliga feel good-romaner, men den här är den charmigaste och mest varmhjärtade jag läst på mycket länge!

#inteförnära #colleenoakley #västmanbok

2 kommentarer: