tisdag 24 december 2019

Lucka 24 i feel good-kalendern: Skumtomten

Jag avslutar min feelgood-kalender med boken "Skumtomten" av Mia Ahl som jag läste igår när jag ville ha något lättläst och juligt. Jag har tidigare läst "Chokladägget" av samma författare. Den utspelas egentligen efter den här boken, men har samma persongalleri.

I berättelsen möter vi de tre väninnorna Jessika, Jenny och Sofia när deras vänskaps ställs på prov. Jessika kan inte tro det när hon förstår att hennes vänner hela tiden vetat om att hennes man Robert varit otrogen. Hur ska hon kunna lite på dem igen?

Hon känner sig mycket ensam när hon kämpar för att få ekonomin att gå ihop och för att hennes barn ska få en fin jul, samtidigt som hon motarbetas av sin ex-man som ständigt ändrar planer med kort varsel och förväntar sig att Jessika ska ställa upp. Sofia och Jenny börjar planera en julöverraskning åt sin vän för att muntra upp henne, men det hela blir inte riktigt som de tänkt sig.

Det tar ganska lång tid innan det blir någon feelgood-känsla i den här berättelsen. För Jessika är det mesta ganska trist och jobbig. Hennes ex är en buffel och väninnorna känns mest irriterande och inte särskilt trevliga. Julstämningen består mest av en massa skumtomtsätande, för den skumma tomten som dyker upp hos Jessika ger i alla fall inte mig någon jul-feeling.

Men trots är det lite småmysigt mot slutet, även om det här inte blev någon julboksfavorit för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar