lördag 27 september 2008

Kulturfyran: om bokmässa och SMS och kärlek

En lite försenad Kulturfyra.

"Torsdag betyder ny kulturfyra. Och jag inspireras av att idag startar Bokmässan i Göteborg.
1. Har du varit på Bokmässan någon gång? I så fall: vilket är ditt bästa minne därifrån? Om du inte varit där, är det något du drömmer om att göra?"

Oj, ja! Massor av gånger - nästan varje år sedan- 95. Först när jag pluggade, sedan via jobbet som inspiration och de senaste åren har vi haft egen monter, så då blir det jobb, jobb, jobb. Bästa minnet var nog ändå första året vi hade gen monter. Även om vi jobbade häcken av oss så vr det så lyckat och så roligt. Och så den gången jag fick träffa Jonas Karlsson förstås ;)

2. En bok som ska presenteras på bokmässan är SMS-boken, skriven av en mängd författare. De bästa SMS:en har valts ut. (Jag har skrivit lite om den här.) Vad tycker du om SMS? Kan det bli bra litteratur av SMS, eller förstör det vårt språk?
Tja, kan väl vara en bra idé till en bok, men vet inte hur det funkar i praktiken. Jag tror inte att SMS förstör vårt språk, det ger det kanske ytterligare en dimension.

3. Idag har jag varit på en förhandsvisning av en film som heter Fishy och är inspelad i förorten Fisksätra i Stockholm. Vad tänker du på när du hör ordet stockholmsförort?
Tyvärr tänker jag nog på grå betong

4. Filmen Fishy handlar om två helt olika människor som blir förälskade. Vilken är din favorit bland kärleksberättelser: det kan vara på film eller i bok eller i konst, eller på teater.
Jag gillar tragiska historier så jag säger myten om Orfeus och Euridike.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar