måndag 24 augusti 2015

Kunskapens frukt

En serieroman som är en slags historieskrivning och debattskrift om det kvinnliga könsorganet? Jodå, det är det Liv Strömquist har producerat här. Kunskapens frukt söker en förklaring till det komplicerade förhållandet som råder till kvinnans kön - historiskt och i nutiden - och inte minst hos kvinnorna själva.

Intressant, annorlunda och tänkvärt. Jag gillar att författaren vill bryta upp det könsnormativa tänket och skaka om lite. Det behövs! Jag tycker dock att hon ibland går för långt i den ambitionen och nästan förnekar det biologiska. Att det kvinnliga och det manliga könsorganet är utformade för att passa ihop tycker inte jag att man behöver ägna så mycket tid åt att bli upprörd över. Däremot behöver vi ju inte använda dem "såsom naturen avsett" längre om man inte vill ;) Inte i ett modernt samhälle där alla borde få vara fria att välja och utan att definieras eller begränsas av sitt kön.

Jag kryssade "Nonfiction in a graphic novel format" på min sommarbingobricka.

2 kommentarer:

  1. Var på en utställning i vintras av Liv annorlunda men bra. Har funderat på boken men inte kommit längre än tanken😊

    SvaraRadera