måndag 24 augusti 2015

Mrs. Jeffries and the Silent Knight

Måhända var det lite otaktiskt att läsa en deckare som utspelas i juletid för sin sommarläsning, men så blev det i alla fall.

Emily Brightwell skriver "A Victorian Mystery" som handlar om mordet på Sir George Braxton och hur kommissarie Witherspoon hittar gärningspersonen. Till sin hjälp har han hela sin tjänarstab med hushållerskan Mrs. Jeffreys i spetsen. Ingen är speciellt ledsen över att den osympatiske Sir Braxton är död - inte ens hans egna döttrar - och det finns gott om misstänkta.

Mrs. Jeffries and the Silent Knight är en klassisk deckare i Agatha Christie-stil, men det är lite stökigt med alla som är inblandade och alla som är ute på spaning och gör egna förhör. Men en stunds underhållning var den trots allt.

Jag kryssade "Cozy mystery" på min sommarbingobricka.

6 kommentarer:

  1. Den här blev jag lite sugen på! Tydligen en serie på 34(!) st...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då! Ja, då har du lite att göra ;)
      Jag ställde tillbaka den i bokbytarhyllan på jobbet, men kan se om den finns kvar om du vill ha den?

      Radera
    2. Ja, det vore faktiskt lite roligt att se hur det är (utan att lova att läsa alla). Jag förstår det som att det gick bra att komma in mitt i serien?

      Verkar inte finnas översatt till svenska och Libris anger att två (2) titlar finns på ett (1) bibliotek. Alltid roligt att ha lite exklusiv smak.

      Radera
    3. Ja, det kändes inte som ett problem att hoppa in mitt i.

      Radera
  2. Jag tyckte faktiskt den här var över förväntan. Kanske man inte kommer att läsa alla, för hon verkar ju oerhört produktiv.
    http://jsprbok.blogspot.com/2015/10/96-emily-brightwell-mrs-jeffries-and.html

    SvaraRadera