torsdag 13 augusti 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven A

bild lånad från Enligt O
Enligt O startar idag en ny alfabetsutmaning med fokus på kvinnor i kulturvärlden. Det låter spännande, så jag ska försöka vara med hela vägen.

Idag är det alltså dags för bokstaven A och dessa uppgifter att slutföra:

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?


Jag gillar Kate Atkinson  Jag läste hennes senaste bok Liv efter liv för inte så länge sedan och tyckte väldigt mycket om den.



2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag gillar fotokonst och är glad över att jag hade möjlighet att se Annie Leibovitz när hon ställde ut på Fotografiska.



3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.

Jag skulle vilja tipsa om min vän Annika Koldenius som är är litteraturkritiker på Borås tidning. Som litteraturkritiker är hon klok, skarp och befriande fri från genresnobbism. Utöver det är hon även bokbloggare och en skicklig författare som har skrivit om det svåraste svåra.



4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?

Jag har ännu inte läst något av Gabriella Ahlström,  men det vill jag gärna göra.

9 kommentarer:

  1. Annika Koldenius blogg brukar jag hamna på :)

    SvaraRadera
  2. Det var länge sedan jag läste något av Atkinson. Dags att återupptäcka henne kanske. Annika Koldenius bok är verkligen så bra. Hoppas på fler böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har läst Atkinson omgångar, och blir alltid glad när jag "kommer på" henne.

      Radera
  3. Atkinson är en sån där författare vars namn är så välbekant, men vars författarskap är så obekant för mig. Kanske dags att läsa något av henne!

    SvaraRadera
  4. Annie Leibovitz´utställning såg jag också. fantastisk var den. Liv efter liv älskade jag. Anna Koldenius ska jag undersöka närmare. tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Kate Atkinson gillar jag, både hennes vanliga romaner och hennes deckare!

    SvaraRadera