torsdag 10 september 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven D

Det är torsdag idag - det betyder ny bokstav i Enligt O:s kvinnoalfabete. Och jag som inte gjort förra veckans bokstav!

Här kommer mina svar på D.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på D?
Det var svårt - men om man tittar på min lista över lästa böcker så verkar det som att Lucy Dillon är min favoritförfattare på D.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!
Kiran Desai skriver böcker som utspelas in Indien, bl.a. en med den härliga titeln Kalabalik bland guavaträden.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Jag tycker att Dilsa Demirbag-Sten är ofta klok och relevant.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på D har du ännu inte utforskat?
Jag har inte läst något av Daphne du Maurier ännu. Det kanske jag borde?

2 kommentarer:

  1. Kiran Desai har jag ännu inte läst något av, men Dillon är en favorit även hos mig. Skönt med lättsmält ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det behövs sådant också.

      Desai är inte så tokig.

      Radera