onsdag 23 september 2015

Vagnhäradspojken och havet

Rec. ex. från Boklarssons - tack!
Totorofiguren på bilden har inget 
med innehållet i boken att göra ;)
Vagnhäradspojken och havet av Lennart Alm är en bok som jag inte hade hittat till av mig själv. Då är det bra att ha en bokblogg där man ibland bli erbjuden att läsa böcker som ligger lite utanför de områden som är mest självklara.

Lennart Alm berättar i den här boken om sin uppväxt på en bondgård i Vagnhärad och hur det kom sig att han kom att arbeta på båt och göra många resor på världshaven.

Uppväxtåren på gården var sannerligen ingen dans på rosor med hårt arbete och en krävande far, som dessutom ofta var våldsam i både ord och handling. Därför tar Lennart chansen att komma hemifrån så snart han bara kan och mönstrar redan som 16-åring på en båt som maskinelev.

Han blandar minnen från barndomen med skildringar av livet på båten och historien är berättas på ett rakt och okonstlat sätt. Kanske finns det en distans i tonen och jag upplever inte att jag kommer huvudpersonen riktigt nära. Partierna som berättar om livet ombord blir stundom lite för teknisk med detaljer om båtmodeller och motordelar, men sådant kan jag tänka mig att en annat läsare uppskattar.

Jag tycker bäst om de delar där författaren berättar om sin familj - speciellt om mamman och syskonen. Däremot förvirrar det mig när författaren i några partier mot sluten av boken väljer att byta från en rak jag-berättelse till att lägga orden i munnen dels på sin mor och dels på den äldsta brodern. Det blir ett märkligt brott i berättelsen i mina ögon. Men det är i dynamiken i familjen och mellan syskonen som läsningen blir intressant - och bitvis väldigt beklämmande. Kontrasterna mellan det fria sjömanslivet och livet på gården blir också plågsamt tydliga för huvudpersonen och läsaren över tid. Blandningen av hat mot fadern och ändå strävan att vinna hans gillande. De funderingar Lennart har kring sina val återkommer. Slitningen mellan att vilja bort och vilja vara fri och lojaliteten och det dåliga samvetet gentemot syskonen och mamman präglar boken.
Det är i dessa avsnitt som jag hittar bokens stora behållning för egen del.


Vagnhäradspojken & havet
Författare: Lennart Alm
Förlag: Boklarsson (2015)
ISBN: 9789197768450
Finnns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Daniel Sandström, Sollentuna23 oktober 2016 kl. 13:07

    Har just läst Lennarts bok "Vagnhäradspojken och havet" med mycket stor behållning. Många bekanta namn både från Sjöbefälsskolan och från Gränges.
    Tusen tack för en intressant och bra bok.
    Daniel Sandström, Sollentuna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den - det måste så klart ge lite mer om man har en bakgrund inom sjöfart.

      Radera