torsdag 10 september 2015

Liv till varje pris

Nu var det ett tag sedan jag avslutade Kristina Sandbergs trilogi om Maj, men sista boken har blivit liggande i högen med obloggade böcker.

Jag var rejält tagen av de här böckerna - inte minst den första boken Att föda ett barn. Böckerna är ordrika och intensiva och jag vet många vana läsare som inte orkat igenom dem. Andra står inte ut med Majs eviga städande och bakande. I andra boken Sörja för de sina kunde jag också känna att det blev väl mycket bakdetaljer och recept.

Men jag blir oerhört berörd av nakenheten i Majs förtvivlan och frustrationen över bristen på kommunikation, som nu i tredje boken Liv till varje pris blir ännu mer hjärtskärande i relationen till barnen. Nu när de är äldre behöver de henne allt mindre och hennes omsorger blir kvävande.  Iden här boken kämpar hon också med sin självbild och har svårt att acceptera sitt eget åldrande. Jag tyckte om att läsa om Maj, trots att jag blir ruskigt irriterad på henne.

Intensiv och överväldigade läsning!

5 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att läsa dem, men såg någon på Facebook som inte alls tyckte om dem, Får se om jag testar på någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är lite speciella, men jag tyckte att de var oerhört bra.

      Radera
  2. Håller med din beskrivning om böckerna om Maj! :-)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera