söndag 31 juli 2016

Vi är alla helt utom oss

Vissa böcker kan man inte skriva om utan att avslöja handlingen och om man avslöjar handlingen så förstör man hela läsupplevelsen för den som inte har läst boken än. Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler är en sådan bok.

Förlaget beskriver den så här:
"Som barn pratade Rosemary oavbrutet. Så mycket att hennes föräldrar bad henne börja i historiens mitt varje gång hon ville berätta något. Nu har Rosemary börjat på universitetet och hon pratar inte längre oavbrutet. Minst av allt pratar hon om sin familj.

Hon växte upp med två syskon: Lowell och Fern. Båda djupt älskade och båda numera försvunna ur hennes liv. Någonting hände som lämnade familjen i spillror. Sedan dess är Lowell på flykt, deras en gång så levnadsglada mamma är en skugga av sitt forna jag och deras pappa likaså. Och Fern, Rosemarys älskade syster, vad hände med henne? Ingen av dem hade kunnat föreställa sig hur Ferns öde skulle påverka dem. Då, nu och för alltid."


Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här boken. Många har hyllat den, så jag hade ganska höga förväntningar. Förbryllande är nog ett ord som sammanfattar det hela ganska bra. En bok där läsaren aldrig riktigt vet vilken som är den rätta berättelsen, då den ger onekligen något att tänka på, men jag känner också att jag inte riktigt förstår vad författaren ville ha sagt med den här boken. 

Inte dålig läsning, absolut inte, men ... förbryllande som sagt ...

(Jag kryssade "Six words or more in the title" på min sommarbingobricka.)
Vi är alla helt utom oss
Författare: Karen Joy Fowler
Förlag: Lavender Lit
ISBN: 9789187879067
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar