lördag 21 oktober 2017

Beckomberga: Ode till min familj

Det var min tur att välja bok till bokcirkeln den här gången och jag tog tillfället att välja Beckomberga: Ode till min familj av Sara Stridsberg – en bok som jag har varit sugen länge på att läsa.

I centrum finns Jackie. Hennes far Jimmie Darling blir intagen på Beckomberga mentalsjukhus och Jackie besöker honom där och fascineras av världen där. Hennes mamma är tämligen frånvarande och när hon åker på en resa till Svarta havet tillbringar Jackie mer och mer tid på Beckomberga – även när Jimmie inte är där. Där träffar hon också Paul, en äldre man och en patient, som hon inleder ett förhållande med.

I boken berättas också om läkaren Edvard Winterson som varje natt tar med sig några patienter till stora fester, och om Olof, Beckombergas siste patient som inte vet något om världen utanför.

I bokcirkeln diskuterade vi det vansinniga i att en ung flicka tillbringar så mycket tid på ett mentalsjukhus och att hon får ihop det med Paul utan att någon vuxen i hennes närhet reagerar. Frånvaron av föräldraförebilder avspeglas senare när hon själv blir förälder och inte låter pappan få vara en aktiv förälder – hon litar inte på någon annan än sig själv.

En bok om ett mentalsjukhus och om människor med allehanda psykiska problem hade kunnat bli riktigt tragisk och även om det självklart finns många sådana inslag så beskrivs människorna och platsen med väldigt mycket värme.

Jag har inte läst något av Sara Stridsberg tidigare och slogs på en gång av det särpräglade och vackra språket. Det var riktigt härligt att läsa. Boken var också uppdelad i väldigt korta kapitel och hade ett bra flyt. Beckomberga: Ode till min familj är en vacker och skör roman. Jag tyckte mycket om den.


Beckomberga: Ode till min familj
Författare: Sara Stridsberg
Förlag: Bonnier (2014)
ISBN: 9789100135096
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Den här vill jag läsa. Jag har nu under hösten läst mina första två böcker av Stridsberg och hon har verkligen ett speciellt språk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen. Den här läsningen väckte mersmak!

      Radera
  2. Låter som att den är klart läsvärd. Kanske ger jag den en chans framöver, varför inte i bokcirkelsammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra idé - den växte av samtalet.

      Radera