torsdag 25 januari 2018

Tända lampan - en jättemörk historia

Rec.ex. från Speja förlag - tack!
En fin bilderbok dök upp här hemma tidigare i veckan. I Tända lampan - en jättemörk historia får vi följa med en lilla gris genom ett mörkt hus. Varje rum känns lite läskigt för det är ju så mörkt. Läsaren får hjälpa grisen att tända lampan och ljuset avslöjar då att de där skuggorna i rummet som verkade så mystiska, är helt vanliga saker och att det inte finns något att vara rädd för.

Jag gillar att boken inte framställer mörkret som bara läskigt, utan också lite spännande. Den passar extra fint att läsa för barn som bearbetar mörkrädsla.

Jag gillar omslaget jättemycket. Det syns inte på bilden, men lampknappen och sladden är lite upphöjd och blank och det ger en rolig 3D-effekt. Kanske känns typografin inne i boken lite klumpig i mina ögon, men jag förstår att skaparna av boken är ute efter lekfullhet.

Inne i boken finns också många olika illustrerade lampknappar att "trycka" på och dem gillar mina barn, trots att de egentligen är lite för stora för boken. De är dock vana att vi läser alla möjliga slags barnböcker och de ger den här bra betyg - för knapparna och för att det finns många detaljer att titta på i bilderna. Om de hade varit yngre så är jag helt säker på att jag hade fått läsa den här boken om och om igen!


Tända lampan - en jättemörk historia
Författare: Ola och Evalotta Belin
Förlag: Speja (2018)
ISBN: 9789188167163
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar