tisdag 27 februari 2018

Saving Francesca

Februari är en kort månad så jag jobbar smart och kombinerar mina läsutmaningar. Jag väljer alltså en engelsk bok som stått länge i hyllan och kan på så sätt checka av både English Book Boost #hyllvärmare2018. Boken är Saving Francesca av Melina Marchetta, som jag tror att jag fått i ett bokbyte för länge sedan.

Boken handlar om Francesca som verkligen inte är nöjd med att tvingas börjar i en ny klass på en ny skola. Skolan är en för detta katolsk pojkskola och som har en ganska låg väg att gå mot en jämlik skola för att uttrycka det milt. Hon längtar tillbaka till sina gamla vänner och har svårt att finna sig till rätt i den udda grupp av människor hon nu befinner sig bland.

Mitt i allt drabbas Francescas mamma av en svår depression och går inte ens upp ur sängen. Mamman är den som tidigare burit upp hela familjen och alltid vetat vad som är bäst för Francesca, även om de goda råden inte alltid har varit välkomna. Pappan går helt upp i att hjälpa sin fru och överlåter ansvaret för resten åt Francesca. Hon har svårt att ta det stora ansvaret för sin lillebror och alla praktiska saker och hon känner sig ensammare och vilsnare än någonsin.

Jag blir riktigt, riktigt arg på pappan flera gånger som lämnar över så mycket av ansvaret till sin dotter - det är till exempel hon som får lov att ringa till sin mammas arbetsplats och berätta om sjukdomen och hon är också den som får ställa in flera av mammans åtaganden. Men här finns också så mycket kärlek i familjen, och speciellt relationen mellan Francesca och hennes bror är fint skildrad. Naturligtvis finns här ett litet kärleksintresse för huvudpersonen också som berättas på ett rart sätt. Den här boken lyckas med konststycket att vara både sorglig och rolig.

Saving Francesca är en fin bok om familj, relationer och känslor.

Jag har tidigare läs Jellicoe road av samma författare.

Saving Francesca
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Alfred A. Knopf (2006)
ISBN: 9780375829833,0375829830
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

På svenska:
Francesca
Författare: Melina Marchetta
Förlag: Gilla Böcker (2014)
ISBN: 9789186634551
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar