lördag 17 februari 2018

Som ett träd i skogen

Som ett träd i skogen är den sjätte boken i Vibeke Olssons serie om Bricken. Jag har läst och älskat de tidigare böckerna och ville självklart läsa även den här.

Jag har följt Bricken genom barndom, ungdom och livet som småbarnsmor vid ett sågverk i Sundsvallstrakten. Jag har läst om hennes oro för att  inte kunna sätta mat på bordet och att inte kunna ta hand om sina barn. Böckerna har beskrivit otäcka olyckor på sågverket och svåra förluster. De är en berättelse om kärlek och barn, om strejk, hunger och alkoholism. För Bricken har liver också handlat mycket om att försöka vara en god och bra människa. En person som inte räds hårt arbete, en person som tar hand om sin familj i alla lägen.

I den här boken fyller hon 50 år (men känns mycket äldre) och väntar hem sina barn för att fira födelsedagen. Hon grubblar mycket över att de inte längre behöver henne och hur annorlunda livet ter sig för dem. Hon har svårt att släppa de gamla värderingarna och känner sig undanskuffad.

Tiderna förändras, i världen och vid sågverket. Vissa saker har blivit lättare, men Bricken och hennes familj utsätts för ännu några prövningar i den här boken.

Jag hade läst om boken innan och hört att många reagerat på att det är så mycket upprepningar i berättelsen. Det är det verkligen. Bricken riktigt ältar saker och människor om och om igen. Hennes tankar far hit och dit, hon hoppar mellan åldrar och händelse och återkommer ofta till samma sak. En 50-årig arbetarkvinna vid den här tiden var en gammal kvinna och Bricken har haft ett hårt liv med arbete och barnsängar.Här framställs hon nästan som att hon är på väg in i ålderdom mentalt, och jag tror att författaren gör en poäng av att Bricken går tillbaka i minnet om och om igen. Det går lite i linje med att den är berättelsen utspelas mot slutet av ett liv.

Även om detta inte blev en lika stark läsupplevelse som de tidigare böckerna, tyckte jag om att hälsa på en stund igen i Brickens liv. Jag undrar om författaren planerar ytterligare (en sista?) bok i serien.

Jag har tidigare läst och bloggat om:
Sågverksungen 
Glödens färger


Som ett träd i skogen
Författare: Vibeke Olsson
Förlag: Libris
ISBN: 9789173875196
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Tack för påminnelsen om Bricken! Läste de första fyra böckerna och tyckte mycket om dem. Ska nog ta och läsa de två jag har kvar i serien.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera