tisdag 10 april 2018

Anton och Teitur

Rec.ex. från författaren 
och Kikkuli förlag - tack!
I boken Anton och Teitur av Angelica Öhrn får vi följa Anton som försöker komma till rätta med tillvaron efter föräldrarnas skilsmässa och pappans flytt utomlands. Pappan lovar mycket, men håller inte sina löften - även när Anton åker till honom i Tyskland ägnar pappan mest sin tid år jobbet och den ny flickvännen. Antons mamma verkar också jobba för det mesta.

Anton trivs bäst i stallet. Där finns vännerna, tryggheten och den älskade hästen Teitur. När Kristin flyttat in sin häst Humlan i stallet finns det ännu större anledning att tillbringa mycket tid i stallet. Kristin är under hård press från sin pappa och Anton vet inte om och hur han kan hjälpa henne.

Jag uppskattar mycket att läsa om Anton. Den här berättelsen om en ganska vanlig tonårspojke är på ett sätt ganska ovanligt i en ungdomsbok - en mjuk kille som har andra intressen än de "typiska" manliga. Oftast är killarna tuffa värstingar. De mer mjuka porträtten är oftast av homosexuella killar.

Berättelsen har också ett bra läsdriv och trots den ganska stillsamma tonen i boken fångar den mitt intresse och jag blir engagerad i personerna.

Den här boken får inte oväntat stämpeln "hästbok" i de allra flesta sammanhang och det är synd för då missar den många läsare som jag tror hade uppskattat den. Visst handlar den en hel del om hästar, men det fungerar väldigt bra att läsa den även om man, som jag, inte är särskilt intresserad av ridsport. Boken är mest av allt en riktigt bra ungdomsroman om familj och relationer - som också råkar handla om en kille som gillar hästar.

Angelica Öhrn har nominerats till debutantpriset Slangbellan för den här boken och jag har också läst Drömmen om Chamir av samma författare.

Anton och Teitur
Författare: Angelica Öhrn
Förlag: Kikkuli Förlag (2017)
ISBN: 9789188195333
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar