torsdag 19 april 2018

Flisan och orättvisan

Rec.ex. från Libris förlag - tack!
Häromdagen landade boken Flisan och orättvisan här hemma hos mig och min son ville att jag skulle läsa den för honom på en gång.

Det är den första boken en ny barnboksserie av Linda Palm. I den här boken funderar Flisan mycket över orättvisor och tycker att det är speciellt orättvist att hennes föräldrar inte hinner vara med henne så mycket som hon vill. De säger bara "sedan", "snart" och "vänta lite". Flisan är en bestämd tjej som gillar att vara med där det händer saker. Att hon sedan inte alltid kan få precis som hon vill är lite svårare att hantera.
"- Ni hinner aldrig göra något med mig! Det är alltid så orättvist! surar Flisan och stampar iväg ut mot kojan."
Den här typen av barnböcker med vardagsfunderingar och dilemman kan vara väldigt bra att läsa tillsammans med sina barn. Ibland blir det lättare att prata om saker om man först har läst om en liknande situation.  I den här boken finns det dessutom en sida sist med frågor som man kan resonera om tillsammans.

Flisan är charmig och rar och här finns mycket igenkänning för alla barnfamiljer skulle jag tro. Det blir spännande att se vad Flisan hittar på härnäst. Illustratören Jonas Olsson har en bakgrund som serietecknare och det märks i de humoristiska och färgstarka illustrationerna.

Flisan och orättvisan
Författare: Linda Palm
Illustratör: Jonas Olsson
Förlag: Libris (2018)
ISBN: 9789173876612
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar