måndag 22 oktober 2018

Är det nu jag borde skriva något om Augustpriset?

Idag tillkännagavs vilka böcker som nominerats till årets Augustpris. Jag är notoriskt dålig på att tippa böcker till sådan här evenemang, men i år blev jag verkligen förvånad. På listan över de nominerade i klassen skönlitteratur fanns ingen av de böcker jag skulle ha gissat på (om jag hade försökt mig på en gissning) och förvånansvärt många jag aldrig hade hört talas om. Jag tycker ändå att jag har skaplig koll. Det allra tristaste är att jag inte ens känner mig nyfiken på de nominerade titlarna, men något enstaka undantag, så någon försök till Augustprisläsning av dessa böcker innan prisutdelningen den 26 november blir det inte för min del.

I barn- och ungdomsbokskategorin var det fler, för mig, kända namn och böcker som de har buzzats lite om i Augustprisspekulationerna och här finns flera som jag vill läsa, men kanske framförallt Comedy Queen av Jenny Jägerfeld.

Jag är dåligt påläst om aktuella fackböcker så där vet jag inte om det var väntade eller oväntade titlar. De enda böckerna jag är lite nyfiken på i den här kategorin är Mammorna av Alexandra Pascalidou och Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg av Jens Liljestrand.

Vad tycker du om årets nominerade böcker?



2 kommentarer:

  1. Jag brukar verkligen inte ha läst särskilt många av de nominerade, så jag blev överraskad av att faktiskt hitta en på årets lista:
    https://jsprbok.blogspot.com/2018/09/242-bjorn-runeborg-socialdemokratiska.html
    (som jag dock inte var så förtjust i). Det är många som kommenterar att de inte har läst någon av de nominerade, så jag undrar om det är någon ny strategi att bredda urvalet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hade jag aldrig kommit på tanken att läsa ;)

      Radera