tisdag 16 oktober 2018

Nu och för alltid, Lara Jean

Rec.ex. från Lavender Lit - tack!
Nu och för alltid, Lara Jean av Jenny Han är den tredje och avslutande boken i den charmiga serien om Lara Jean. Jag har läst de tidigare två böckerna Till alla killar jag har gillat och Ps. Jag gillar dig fortfarande med stort nöje, så självklart ville jag läsa den här också.

Det är nu sista året på high school för Lara Jean och hon har massor av roliga saker att se fram emot tillsammans med sina vänner. Hemma planerar de för fullt inför pappans bröllop. Efter sommaren ska hon och Peter börja på ett college som inte ligger alltför lång ifrån familjen och hon ser fram emot att få det bästa av två världar. Allt blir dock inte riktigt som hon har tänkt sig och ett oväntat besked förändrar alla planer och påverkar också hennes förhållande till Peter.

Det är härligt att vara tillbaka i köket hemma hos familjen Song Covey igen, för det är där det mesta avhandlas - collegeplaner, bröllopsplaner, balplaner och så vidare. Ja, och så bakas det förstås. Det går inte att läsa den här boken utan att drabbas av akut begär efter chocolate chip cookies. Bokens "problematik" känns kanske lite mindre intressant än i de två tidigare böckerna, men känns som en trovärdig skildring av funderingar och förvecklingar i slutet av high school. Det är i familjeskildringen den här boken vinner mig, det har jag skrivit tidigare och det gäller även för bok tre. Charmen och värmen finns absolut här också och jag är väldig förtjust i systrarna och deras pappa.

Nu och för alltid, Lara Jean fungerar alldeles utmärkt som avslutande del i serien. Nu känns det plötsligt lite tomt. Jag tror jag får titta på filmen en gång till.


Nu och för alltid, Lara Jean
Författare: Jenny Han
Förlag: Lavender Lit (2018)
ISBN: 9789187879418
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar