söndag 7 oktober 2018

Utan dig



Den här boken plockade jag på mig på ett bloggmingel på Bokmässan för några år sedan och läste den sedan som en del av min hyllvärmar-utmaning det här året.

Utan dig av Pernilla Alm är en relationsroman som handlar om vad som händer när livet inte alls blir som man tänkt sig. Mikaela och Thomas lever ett bekvämt liv i Stockholm och börjar fundera på bröllop och barn. Då skadas Thomas allvarligt i en klättringsolycka och deras tillvaro slås sönder. Mikaela kan inte hantera situationen utan flyr. Hon åker till Barcelona där hon börjar leva ett destruktivt liv i sina försök att glömma och döva sina sorger över det som inte kan bli. Till slut måste hon dock åka hem och möta sina rädslor och stå ansikte med ansikte med sina val.

Jag visst inte så mycket om den här romanen innan jag läste den och hade av någon anledning fått för mig att det var en deckare (fråga mig inte varför ...). Istället fick jag läsa en roman om ett komplicerat ämne där inget är svart eller vitt. En roman om kärlek, svek och lojalitet. Om att förlåta sig själv, att gå vidare och ta ansvar för sin egen lycka. Det är intressant att läsa om en huvudperson som inte alltid är särskilt sympatisk, men som jag ändå kan känna mycket med.

Jag blir nyfiken på att också läsa författarens debutroman Alltid du.

Utan dig
Författare: Pernilla Alm
Förlag: Hoi (2015)
ISBN: 9789175579986
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar