torsdag 4 oktober 2018

Midnattssol

Rec.ex. från Historiska Media - tack!
Midnattssol av Frida Skybäck är den tredje delen i serien om systrarna Stiernfors. Den utspelas i mitten av 1800-talet i Lund med omnejd. Jag har läst och tyckt mycket om de två tidigare delarna Norrsken och Polarnatt, så den avslutande boken var efterlängtad. Har man inte läst de andra böckerna i serien så kan min text om den här nedan avslöja en del av innehåller.

Den äldsta systern Cecilia har flyttat hem till Rosenlund med Jacques dotter, men en otäck olycka kallar henne tillbaka till den ogästvänliga Apelgården för att ta hand om sin man. Hon drömmer sig bort och funderar på hur livet hade blivit om hon hade fått gifta sig med sin ungdomskärlek. Samtidigt trivs hon med att sköta sin mans affärer och upptäcker att hon är bra på siffror och strategier. Hennes inblandning i affärerna ses dock inte med helt blida ögon av Jacques affärsbekanta.

Mellansystern Elisabeth har "gift ner sig" i sin mors ögon, men har ett bra liv tillsammans med sin Mathias. Hon är inte någon typisk hemmafru, utan har startat en framgångsrik barnkrubba som hon lägger ner själ och hjärta i. Hon kan dock inte få kyrkorådet att förstå att det finns flera barn som behöver hjälp. De förstår inte hennes argument om att de ensamstående mammorna är de som allra bäst behöver barnomsorg. Hon bestämmer sig för att försöka hitta en lösning på egen hand, men hon vågar inte berätta om sina planer för sin man Mathias. Istället tar hon hjälp av Vera som hon egentligen lovat sin man att aldrig mer kontakta. Kommer de att kunna arbeta tillsammans trots det som varit?

Amelia är nygift med sin greve Carl Piper. Han behandlar henne som en prinsessa, men hon längtar ibland efter något mer meningsfullt att göra än att inreda och planera trädgården. Hennes bekväma tillvaro störs när Carls ohyfsade bror Gustaf kommer för att bo hos dem på Flyinge slott. Carl reser bort i affärer och Amelia måste ensam hantera den oönskade gästen. När en storm blåser sönder ett fårhägn och tjänstefolket oturligt nog är lediga, måste Amelia och Gustaf samarbeta för att rädda fåren undan ovädret och de upptäcker båda nya sidor hos varandra.

Jag lyssnade på Frid Skybäck på bokmässan då hon talade om vikten av att det finns starka kvinnor i litteraturen och hur viktigt det har varit för henne att skriva sådana kvinnoporträtt både i sina historiska romaner och i sin samtidsroman Bokhandeln på Riverside Drive.
Jag tro att det är därför jag uppskattar hennes böcker så mycket. De är systrarna har var och en sina egna problem att tampas med och de utmanar i olika grad samtidens konventioner och regler för vad som är passande för kvinnor. De slits mellan att göra det som förväntas av en väluppfostrad herrskapskvinna och att följa sitt eget huvud (och hjärta). Systrarna kan inte alltid anförtro sig åt varandra, men när det verkligen gäller finns de där för varandra.

Frida Skybäck skriver, för mig som lekman, ett trovärdigt porträtt av tiden och miljön. Här finns stor omsorg om detaljer och hons skapar intressanta karaktärer. Det är också roligt att läsa om Lundamiljöerna som känns bekanta och tidlösa.

Jag tycker mycket om den här romanserien och rekommenderar den varmt.

Midnattssol
Författare: Frida Skybäck
Förlag: Historiska Media (2018)
ISBN: 9789175456294
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset - funderade just vad jag skulle läsa härnäst. Har just läst ut Sofia Lundbergs "Ett frågetecken är ett halvt hjärta" som jag tyckte mycket om.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du inte läst serien så har du tre härliga böcker framför dig.
      Rolig att du gillade Sofia Lundbergs bok. Kram!

      Radera
  2. Jag har nu de två första böckerna av henne på skrivbordet. Men just nu läser jag en som jag tror du rekommenderade - Drömmar vid havet. Fantastisk bok!
    Kram tillbaka

    SvaraRadera