söndag 11 november 2018

Vaxade juveler och brända hjärtan

Rec.ex. från Historiska Media - tack!


Vaxade juveler och brända hjärtan är det tredje boken i Ewa Klingbergs serie av fristående berättelser som utspelas i Huskvarna. Jag har tidigare läst Manglade dukar och vikta servetter och Lånat silver och krossat glas.

Det är juletid och huvudpersonen Marika återvänder till sina barndomstrakter efter många år på resande fot. Hon får ett jobb som innevaktmästare i kyrkan och hyr en liten stuga - och får en katt på köpet. Den nya tillvaron skiljer sig mycket från Marikas tidigare hektiska  liv och hon har gott om tid att tänka över sina olika livsval. Gjorde hon rätt som valde jobbet framför dottern? Skulle hon ha gjort mer plats för kärlek i sitt liv?
Samtidig försöker hon hitta julstämning och lära känna nya människor i Huskvarna (flera av dem bekanta från de två tidigare böckerna). Den omtänksamme prästen Brian försöker hjälpa henne att komma till rätta och hon blir motvillig intresserad av den mystiske vandringsmannen Aaron som tillfälligt ha stannat till på orten.
Och precis i tid till jul står plötsligt hennes dotter på trappan till stugan. En dotter som hon inte träffat på sju år.

Parallellt berättas historien om den unga Karolina som efter att ha förlorat sin far i en otäck olycka kämpar för att få driva hans vaxblekeri vidare för att rädda sin familj undan sockenstugan. Men förutsättningarna för en omyndig kvinna att få driva ett företag på 1800-talet är inte de bästa och hon tvingas in i ett kärlekslöst äktenskap.

Romanen växlar mellan dåtid och nutid på ett smidigt sätt. Jag tycker mycket om att läsa om Karolina, vaxblekeriet och hennes familj. Det är en intressant bit historia och även om hennes öde är fiktivt i detta fall så finns här delar som grundas på verkliga händelser och med all säkerhet ett liknande öde som drabbad mer än en kvinna vid den här tiden.

Marikas berättelse är inte så tokig den också, även om jag inte riktigt tycker att jag kommer henne nära. Kanske är jag också lite fundersam på - och det här är en liten spoiler - hur "lätt" återföreningen med dottern är. Jag tänkte att sådant sätter djupare spår och att det skulle vara svårare för dem att hitta tillbaka till varandra. Det är dock bara en liten invändning. Som helhet är Vaxade juveler och brända hjärtan juldoftande, trivsam och mysig feel good-läsning. Jag protesterade lite när julböckerna började dyka upp i bokflödet, men det kan vara precis sådant här man behöver mitt i det gråtrista november.

Jag har också läst Stenhuggarens dotter av samma författare.

Vaxade juveler och brända hjärtan
Författare: Ewa Klingberg
Förlag: Historiska Media (2018)
ISBN: 9789175457123
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer: