torsdag 7 juni 2018

Lånat silver och krossat glas

Rec.ex. från Historiska Media- tack!
Lånat silver och krossat glas av Ewa Klingberg är en fristående bok i författarens Huskvarna-serie och jag har tidigare läst den första boken Manglade dukar och vikta servetter.

Boken handlar om Jeanette vars man omkommer i en olycka. Hon är dock inte en så olycklig änka som hon kanske borde vara. Paret hade nämligen precis skrivit på skilsmässoansökan och Jeanette var i princip redan på väg att flytta ut.

Istället för att göra i ordning ett nytt hem till sig själv, blir hon fast med att försöka tömma den före detta makens gamla föräldrahem så att det går att sätta ut till försäljning - ett digert jobb då huset är gammalt och ingen verkar ha slängt någonting någonsin. Hon får dessutom sin före detta svärmor att ta hand om då hon inte längre kan klara sig på egen hand.

När Jeanette röjer på husets vind hittar hon gammal utrustning som har tillhört en fotograf. De sköra glas-negativen avslöjar ett spännande livsöde från 1800-talets slut och inspirerar Jeanette att ta upp sitt intresse för måleri igen.

Förutom att jag tycker att huvudpersonen är märkligt oberörd av att hennes man har omkommit i en olycka - skilsmässa eller ej - så är det här en trivsam feelgoodroman. Jag gillar Ewa Klingbergs sätt att väva samman nutid och dåtid. Jag vill inte avslöja för mycket om dåtidsberättelsen, men det kvinnoöde vi får följa där tycker jag särskilt mycket om. Det är också trevlig med den här "småstadsskildringen" och kul att karaktärer från första boken dyker upp även i den här boken. Här finns också lite kärlek (och sex) så klart.

 Jag kan nästan återanvända mitt omdöme om den även här för Lånat silver och krossat glas är också den en charmig och trivsam roman.

Jag har också läst Stenhuggarens dotter av samma författare.

Lånat silver och krossat glas
Författare: Ewa Klingberg
Förlag: Historiska Media (2018)
ISBN: 9789175455815
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

7 kommentarer:

  1. Så roligt att du gillade den här också.

    SvaraRadera
  2. Har varit sugen på att läsa Manglade dukar och vikta servetter, så får kanske lägga till den här på listan också! Sommaren är som perfekt för feel good-litteratur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de här passar perfekt som sommarläsning.

      Radera
  3. Jag ska gå tillbaka och läsa din recension när jag läst boken. Ska hämta den i morgon på bibblan.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera