måndag 25 juni 2018

Blånatten (Drakarnas öde 3)

Rec.ex. från Bonnier Carlsen - tack!
Blånatten är den tredje och avslutande delen i serien Drakarnas öde av Jo Salmson.

När vi fick hem den här boken från förlaget fick jag lova min dotter att vi skulle läsa den tillsammans och jag fick absolut inte läsa i förväg. För hur det skulle gå för Nea, Bann, Tam, Indre och drakarna - det skulle vi uppleva tillsammans. Så det har tagit lite tid att läsa för vi har oftast bara hunnit läsa som kvällssaga och varannan kväll nattar jag lillebror. Men vi har verkligen njutit av den spännande berättelsen och det hisnande slutet och jag är glad att jag inte tjuvläste i förväg.

Vi har så klart högläst de tidigare delarna Stjärnstenen och Draksången 
och det blir svårt att skriva om sista boken utan av avslöja lite av handlingen i de tidigare, så vill du har läsupplevelsen ostörd är det dags att sluta läsa det här blogginlägget nu.

I staden Demar förbereder sig människorna för striden som de vet ska komma när Häxmästaren och hans klankrigare når staden. Häxmästaren är övertygad om att stjärnstenarna innehåller en demon och om han kan föra samman kraften i den alla kan den ge honom makt att skapa liv och besegra döden. Nea och Bann står mitt i händelsernas centrum och har en plan för hur de ska besegra Häxmästaren, men så länge stadens innevånare tror på smutskastningen av Nea, demonflickan, blir det svårt för dem att sätta den i verket. Planen innebär stora svårigheter för dem, deras vänner och drakarna.
"En gång var drakarna barn, som offrade allt för att rädda världen. Måste de nu göra samma sak en gång till?"
Jag har sagt det förut, men jag säger det igen - världen som Jo Salmson bygger upp kring Nea, häxmästaren, stjärnstenarna och drakarna är så väldigt, väldigt bra! Den här serien är mycket välskriven och spännande. Jag tycker speciellt mycket de fina skildringarna av karaktärerna som är intressanta och nyanserade och som växer för varje bok. Och drakarna är bara fantastiska!

Jag rekommenderar varmt hela den här serien!

Blånatten
Författare: Jo Salmson
Förlag: Bonnier Carlsen (2018)
ISBN: 9789163896385
Finns t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar